20.8.15

Apa yang perlu diketahui sebelum membeli kain langsir?

Ramai di kalangan kita, sering membeli material untuk menjahit langsir tanpa ILMU. Sikap sedemikian menyebabkan berlaku beberapa perkara yang merugikan .

Kerugian dari segi lebihan kain.
Kerugian dari segi terpaksa membuka jahitan semuala.
DAN YANG PALING KERUGIAN ADALAH MASA. 

Manusia yang bijak TIDAK AKAN MEMBAZIRKAN MASA HANYA UNTUK SESUATU YANG DIA TIDAK KETAHUI.

Allah SWT berfirman:
"Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian kecuali yang berpesan pesan kepada kebenaran dan berpesan pesan kepada kesabaran"

Oleh itu sebelum kita kerugian masa yang boleh dimanfaatkan untuk ibadah berfaedah, sebaiknya kita mengetahui beberapa perkara berkaitan.

~  FORMULA Paten langsir
~ ukuran tingkap @ pintu
~ lebar kain

Ianya 3 perkara WAJIB perlu diketahui sebelum membeli material berkaitan langsir yang mahu dijahit. Sayangnya ramai ke kedai langsir dan memilih kain langsir dan meminta pembantu kedai memotong kain tanpa mengira 3 perkara di atas.

Akibatnya bila memotong kain akan berlaku ketidak tepatan ukuran. Dan bila siap digantung akan kelihatan pelbagai kecacatan terutamanya KAIN TIDAK MEMENUHI UKURAN REL, SINGKAT, BERLEBIHAN DAN PELBAGAI LAGI.

Dan lebih malang jika terpaksa membuka dan membuang lebihan kain sedangkan kes sebegitu jika tahu FORMULA PATEN LANGSIR pasti tidak akan beraku.

contoh mudah, 

Ingin menjahit langsir Eyelet tetapi tiada anggaran tepat, maka sewaktu melubangkan ring eyelet, keliharan CACAT. Apa lagi jika dalam ruangan itu ada beberapa tingkap dan antara satu tingkap dengan satu tingkap tiada ukuran TEPAT, akhirnya merosakkan KAIN DAN PALING MEMALUKAN JIKA KESILAPAN KE ATAS KAIN PELANGGAN.

Saya sering melihat juga LANGSIR PINCH PLEAT yang jarak antara satu pleat dan pleat kelihatan JANGGAL. malahan di hujung lipatan jelas kecacatan .

Maka jawapan terbaik adalah BELAJARLAH kerana dengan ilmu darjat akan diangkat. Berdoalah agar memperolehi ILMU YANG BARKAH. HANYA ILMU YANG BARKAH KITA BUKAN SAJA BERJAYA DI DUNIA MALAHAN DI AKHIRAT.

Sila lihat jadual kelas akan datang .

http://bit.ly/kelaslangsir

No comments:

Post a Comment