11.12.12

u Turn


Assalamualaikum wrb.
Moga2 saat ini hati kita selari dengan lisan. 
Moga2 saat ini niat kita kerana Allah.
Moga2 saat ini Malaikat Rahmat sedang merahmati kita...

Pelajar kelas langsir almujahid @ kursus jahitan langsir alMujahid,
Saat ini saya ingin membuat U turn bersama kalian. Mana tahu U Turn yang kita buat akan menemukan kita dengan jalan yang lurus. jalan yang dilalui para solihin. Jalan yang direntasi para anbi'a...

Alhamdulillah saya baru pulang dari menziarahi para Ulama' di bumi Tareem Hadramaut & Mesir. Suatu anugerah yang tidak mampu saya lafazkan dengan kata2. Menjejaki bumi KOTA SEJUTA WALI adalah anugerah terindah antara terindah. Menyusuri pusara2 para waliyullah, mendoakan mereka & memohon doa keberkatan hidup & mati...melunturkan jiwa untuk memiliki dunia.

Di bumi Tareem Hadramaut, masih utuh keIslamannya. Masih hidup sunnah Rasulullah SAW, masih hebat sentuhan alquran. Maka saya wajib membuat U Turn kerana jalan saya sudah tersasar jauh. Jauh dari jalan mereka yang mengaku Tiada Tuhan disembah dan Muhammad itu Rasulullah SAW. Jauh juga dari panduan para Ulama ASWJ. Jalan saya selama ini amat berbeda dengan jalan mereka. Jadi di manakah kedudukan saya di sisi Allah nanti?

Allahu Robbi..Allahu Robbi..
Mengingati kembali jalan yang telah di lalui dan membandingkan dengan jalan mereka, saya merasa malu. Saya melihat jauh ke sudut diri saya yakni hati saya. Hati ini hitam. Hati ini penuh dengan sifat mazmumah. Hati ini busuk sangat...dan saya sedih kerana saya yang menghitamkan hati ini. Saya yang mengisi sifat mazmumah dan saya yang membusukkannya. Jadi nanti bagaimana hati ini di depan Allah? Bagaiman nanti hati ini nak mengaku Tuahn ku..dan bagaimana hati ini nak berdepan dengan manusia agung Muhammad SAW...Bagaimana Ya Allah!

Wahai pelajar Kelas Langsir almujahid,
Saya tidak layak menuntun kalian. Tetapi saya bimbang jalan kalian juga tersasar seperti saya. Saya tidak layak mengajak kalian U Turn. Tetapi saya bimbang jika kalian tertinggal dan  kehilangan arah. Saya tidak layak menjadi guru kalian. Tetapi saya tidak pasti siapakah yang akan memimpin kalian.

Oleh itu pelajar2 Kursus langsir almujahid, marilah kita susuri bersama. Kita U Turn secara perlahan2. Kita mulakan dengan hati kita. Kita mulakan membersihkan hati. Kita cuba buang mazmudah dan masukkan mahmudah. Kita cuba hilangkan kebusukan hati kita dengan wanginya zikrullah.


Sabda Rasulullah SAW:

"Mahukah kamu aku memberitahukan tentang sebaik2 amalan kamu, dan semurni2nya di sisi Tuhan yang memiliki kamu, dan setinggi2nya dalam tingkatannya kepadamu, malah dia adalah lebih baik lagi bagi kamu dari membelanjakan emas dan perak, dan dia itu adalah lebih utama dari kamu menemui musuh2 kamu. lalu mereka menetak leher2 kamu dan kamu juga menetak leher2 mereka?
Para sahabat menjawab: Bahkan . Mahu!
jawab beliau; Dia itu adalah zikir ( mengingati ) Allah!'


"Barangsiapa yang tiada memperdulikan dirinya daripada mengingati Tuhan Pemurah, nanti Kami sampingkan padanya Syaitan ( @ orang jahat) yang bakal menjadi temannya".

Allah berfirman (anNisa' :  103)

"...maka ingatilah Allah dalam keadaan berdiri dan duduk dan sedang berbaring!"

Pelajar semua,
Kita memang ingatkan Allah tetapi kita tidak mengingati Nya sepertimana selayaknya. Kita umpama munafik..Ingat dan melupakanNya. Kita ingat sesaat dan melupakannya berjam2. 

Allah berfirman (anNisa' :142)
"Mereka (yakni orang2 Munafik itu) berpura2 di hadapan manusia, dan tiada mengingati Allah melainkan sedikit.'

Kita mendekatinya saat di uji dan kita melupakannya bila diberi niqmat.
Kita bisa ketawa dan menanggis bila mendengar kisah orang lain tetapi kita tidak menanggisi diri kita...diri yang penuh noda. Diri yang menjadi tuan kepada hati yang hitam.
Kita benci kekotoran luaran tetapi andai Allah buka hijab diri kita di depan seorang sahaja manusia, malunya sampai mati. Kita tidak malu dengan diri kita sendiri. Sebab itulah kita mampu ketawa dan ketawa...sesungguhnya kita sedang mengetawakan diri kita sendiri.
Kitalah sehina2 tuan kepada diri sendiri.

Duhai diri...saat ini saksikanlah LAA ILAHA ILLALLAH, MUHAMMAD RASULULLAH.

BAARAKALLAHU FIKUM




1 comment:

  1. Ada rezeki insyaAllah sangat berhajat ke sana lagi..MasyaAllah kerinduan terhadap bumi yg didoakan Nabi...

    ReplyDelete